dimecres, 18 de novembre del 2015

Planificació de la jornada escolar

La nostra jornada escolar estarà basada per moments i serà la següent:

MOMENTS
DILLUNS
DIMARTS
DIMECRES
DIJOUS
DIVENDRES
1
Assemblea
Assemblea
Assemblea
Assemblea
Assemblea
2
Higiene i esmorzar
Higiene i esmorzar
Higiene i esmorzar
Higiene i esmorzar
Higiene i esmorzar
3
PATI
PATI
PATI
PATI
PATI
4
activitat
anlgés
activitat
anglés
activitat
5
DINAR
DINAR
DINAR
DINAR
DINAR
6
Descans
Descans
Descans
Descans
Descans
7
llegir 
tallers 
llegir
jocs en grup
joc lliure
8
acomiadament
acomiadament
acomiadament
acomiadament
acomiadament
 
MOMENTS:

- Assemblea: els nens poden contarel cap de setmana, poden revisar el temps que fa, revisar els seus sentiments i emocions, contar anécdotes, etc.

- Higiene i esmorzar: els nens han d'aprendre la conducta de llavarse les mans, la boca, abans de mejar.

- Les activitats seran diverses. Normalment es treballara per unitats didàctiques.
- A més a més els nens tindràn dues hore d'anglés a la setmana.

- Descans: el descans el podem fer amb la postura de la torruga o posant-se en terra amb el coixí i l'estoreta i la mestra pot contar un conte, o possar musica relaxant, etc.

- Al moment 7 es faran activitats com: llegir, tallers, jocs en grup i jocs lliures.

- Acomiadament:  aquest sera el moment d'arreplegar. A més a més, aci els nens explicaran com s'han sentit al llarg de tot el dia. Si han tingut cap conflicte, si cambiarien algo, etc.



Per a realitzar aquest horari per a la classe d'infantil de 3 anys, coneguda com la classe dels Pardalets hem tingut en compte:

- Que l'organització del temps és alguna cosa més que un horari.

- És un procés de construcció personal dels xiquets/etes.

- En la jornada escolar cal tenir temps per a tot i per a tots.

- Respectar els ritmes d'aprenentatge i necessitats infantils.

- En el primer cicle el temps està relacionat amb satisfer les necessitats biològiques dels alumnes poc a poc. En el segons cicle les necessitats socials.

- En quant a la alimentació i la higiene es poden establir vincles afectius amb els xiquets.

- A través del temps escolar organitzat i conegut pels xiquets s'adquireix ordre i regularitat en les seues activitats.

- Temps flexible que tinga temps d'activitats de descans amb temps d'activitats d'atenció, activitats lliures i espontànies.

- Moments per a explorar, aprendre, créixer i desenvolupar-se d'acord a les característiques i ritmes personals.

- Moments també per a decidir que fer.


A infantil és molt important treballar per rutines, per això la nostra jornada es divedeix per moments i no hi han horaris fixes.  

- Les rutines són una seqüència temporal estable d'activitats que possibiliten un ambient de seguretat i estabilitat emocional als nens i nenes, ja que, coneixen: que fer, quan i com.

- Les rutines són una seqüència temporal estable de activitats que pisibiliten un ambient de seguritat i estabilitat emocional als nens i nenes ya que coneixen: què fer, quan i com.

- Ler rutines fan que els nens i les nenes es consideren competetnst, que sàpiguen moltes coses i que sàpiguen preveure, anticipar i preparar-se per a fer moltes coses.

Les rutines ens permeten:

- Conèixer les tàsques que s'han de fer en cada moment.
- Saberanticipar-se al que ve a continuació.
- Proporcionar seguretat al saber el que han de fer en cada moement.
- Desenvolupar l'autonomia en els nens.
- I, el més important és que la seua finalitat és crear hàbits, (maneres d'actuar que aprenem i/o adquirim ambla intenció de satisfer les nostres rutines.


Gràcies a les rutines i els hàbits es desenvolupen:

*Normes: el conjunt d'ordenacions que regulen la vida quotidiana i el comportament que cal seguir en l'aula.

*Pautes: són guies o ajudes que orienten o regulen el comportament sense coaccions ni pressions.

*Límits: els extrem o punts que posem en l'acció o el comportament dels nens amb els altres, amb els materials... per a deixar clar que no poden passar-los.


Cal tindre en compte que la jornada escolar:

*Trenca la inflexibilitat d'altres etapes educatives.
*Organitza la estabilitat necessaria en rutines que ordenen la vida en l'ecola i a l'aula.
*Cada nen i nena ha de tindre el seu temps per a la construcció de els seus aprenentatges que seràn molt diferents uns de altres.

Els alumnes d'infantil han de tindre temps per a:

- Actuar  i acabar tot el que començen.
- Temps i oportunitat per a estar sols, en parella, el grau de grup, el grup xicotet o amb l'adult.
- Temps per a les activitats i els jocs proposats.
- Temps per a activitats més específiquesi planificades al voltant dels diversos continguts circulars. 

 A l'etapa de 0-3 anys l'horari ha de respectar els ritmes d'activitat i descans dels nens i nenes, a més a més es planificara el període d'adaptació.

Els criteris de l'organització temporal són:

-Necessitats fisiològiques: alimentació, higiene, descans, somni i seguretat físisca.
- Necessitats del joc i diversió: gaudir.
- Necessitat de socialització: coneixement del altra, compartir, joc en comú, conversació…
- Necessitat afectiva i emocional: sentir-se volgut, contacte físic, afecte…
- Necessitat de moviment: relació i interacció, descobriment, ….
- Necessitat d'autonomies: separació,seguretat…
- Necessitat d'expressió i comunicació
- Necessitat de descobrir i d'investigació: observació i aproximació dels objectes.

- …  







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada