dimecres, 18 de novembre del 2015

Període d'Adaptació

El període d'adaptació consisteix en que tant els nens i nenes, com els mestres i els pares han d'adaptar-se a la nova etapa del xiquet com és l'inici en l'escola.

L'objectiu principal és que els nens han d'adaptar-se a un canvi.

Per una banda, davant aquest canvi els xiquets tenen un conflicte, es a dir, es troben a un període de inadaptació.

Per altra banda, quan interioritzen el canvi ja es trobaran en el que nomenem adaptació. Que és quan tenen seguretat i confiança.

Els mestres també han d'adaptar-se a aquest canvi. I ho fan observant les actuacions del nens. Una vegada han observat faciliten i canalitzen per tan d'oferir seguretat i confiança.

Les famílies, també és molt important que es preparen per a la nova etapa dels seus fills. La seua actitud és molt important per tal d'afavorir el procés de canvi mitjançant el coneixement del Període d'adaptació. Han de col·laborar i participar.

Als pares els donarem un triíptic com aquest per a que a casa, tranquil·ament puguen llegir-ho i informar- se bé. Aquest tríptic recull indicacions que els pares poden fer, i així ajudar els seus fills amb aquest període.  


De quina manera hem de dur a terme el període d'adaptació?

- Hem de realitzar activitats lúdiques per a conèixer l'espai.
- Hem de realitzar activitats per relacionar-nos i conèixer-nos.
- Realitzar activitats que faciliten l'expressió d'emocions.

La mestra avaluarà el PA (període d'adaptació) amb:
- unes pautes d'observació, es a dir, segons com el nen actue.

El nen està inadaptat si:

a) arriba plorant, al col·legi segueix plorant, si es queda sols, si no participa i no conta els seus casos.

b) plora quan la seua mare arriba, està al costat de sa mare, porta coses i no les solta, segueix sense participar i quan no menja i vomita.

El nen està adaptat quan:
-arriba corrent.
- està alegre i va a casa content.
- juga amb els companys.
- intercanvia coses i experiències.
- expressa les seues coses als xiquets.
- expressa les seues coses a la mestra.
- demana coses als mestres.
- demana coses als companys.
- es mou amb total autonomia.
- tria les seues coses i activitats.
- conta i porta coses de la seua casa als xiquets/etes i a la mestra.

La programació del PA serà la següent.
- Marcarem un objectius que entre les famílies, els alumnes i els mestre hem de aconseguir.
- Definirem de què tracta el PA.
- observarem el comportament dels alumnes.
- farem propostes d'actuació.
- informarem a les famílies del seguiment del seu xiquet o xiqueta.

Les famílies han d'estar ben informades de com serà l'entra a l'escola del seus fills/es, es a dir, l'equip de cicle ha de comunicar als pares que el grup d'infantil no entrarà tot el mateix dia. S'establiran uns dies per a que els nens comencen el curs en grups de cinc en cinc aproximadament. També els hem d'informar de que la seua actitud a casa relacionada amb que el nen/a comença l'escola ha de ser positiva. Per exemple, no ha de dir: si et peguen al cole di-li a la mestra que em cride de seguida. No, ha ser tot el contrari. Els familiars els diran coses paregudes a: "te'n vas al cole", "ja veuràs que bé que t'ho passes allí",  "coneixeràs a molt amics nous", etc.

Per a explicar a les famílies el que és un període d'adaptació el que farem serà una reunió en la que explicarem el següent:

1-. La importància del PA.

2-. A qui adaptem i amb qui comptem.

3-. Expliquem la nostra proposta de PA.

4-. Recomanacions que farem a les famílies.

5-. Quin tipus d'activitat farem els primers dies per a que els alumnes vagen adaptant-se.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada