El període d'adaptació
consisteix en que tant els nens i nenes, com els mestres i els pares
han d'adaptar-se a la nova etapa del xiquet com és l'inici en
l'escola.
L'objectiu principal és que els
nens han d'adaptar-se a un canvi.
Per una banda, davant aquest
canvi els xiquets tenen un conflicte, es a dir, es troben a un
període de inadaptació.
Per altra banda, quan
interioritzen el canvi ja es trobaran en el que nomenem adaptació.
Que és quan tenen seguretat i confiança.
Els mestres també han
d'adaptar-se a aquest canvi. I ho fan observant les actuacions del
nens. Una vegada han observat faciliten i canalitzen per tan d'oferir
seguretat i confiança.
Les famílies, també és molt
important que es preparen per a la nova etapa dels seus fills. La
seua actitud és molt important per tal d'afavorir el procés de
canvi mitjançant el coneixement del Període d'adaptació. Han de
col·laborar i participar.
Als pares els donarem un triíptic com aquest per a que a casa, tranquil·ament puguen llegir-ho i informar- se bé. Aquest tríptic recull indicacions que els pares poden fer, i així ajudar els seus fills amb aquest període.
De quina manera hem de dur a
terme el període d'adaptació?
- Hem de realitzar activitats
lúdiques per a conèixer l'espai.
- Hem de realitzar activitats per
relacionar-nos i conèixer-nos.
- Realitzar activitats que
faciliten l'expressió d'emocions.
La mestra avaluarà el PA
(període d'adaptació) amb:
- unes pautes d'observació, es a
dir, segons com el nen actue.
El nen està inadaptat si:
a) arriba plorant, al col·legi
segueix plorant, si es queda sols, si no participa i no conta els
seus casos.
b) plora quan la seua mare
arriba, està al costat de sa mare, porta coses i no les solta,
segueix sense participar i quan no menja i vomita.
El nen està adaptat quan:
-arriba corrent.
- està alegre i va a casa
content.
- juga amb els companys.
- intercanvia coses i
experiències.
- expressa les seues coses als
xiquets.
- expressa les seues coses a la
mestra.
- demana coses als mestres.
- demana coses als companys.
- es mou amb total autonomia.
- tria les seues coses i
activitats.
- conta i porta coses de la seua
casa als xiquets/etes i a la mestra.
La programació del PA serà la
següent.
- Marcarem un objectius que entre
les famílies, els alumnes i els mestre hem de aconseguir.
- Definirem de què tracta el PA.
- observarem el comportament dels
alumnes.
- farem propostes d'actuació.
- informarem a les famílies del
seguiment del seu xiquet o xiqueta.
Les famílies han d'estar ben
informades de com serà l'entra a l'escola del seus fills/es, es a
dir, l'equip de cicle ha de comunicar als pares que el grup
d'infantil no entrarà tot el mateix dia. S'establiran uns dies per a
que els nens comencen el curs en grups de cinc en cinc
aproximadament. També els hem d'informar de que la seua actitud a
casa relacionada amb que el nen/a comença l'escola ha de ser
positiva. Per exemple, no ha de dir: si et peguen al cole di-li a la
mestra que em cride de seguida. No, ha ser tot el contrari. Els
familiars els diran coses paregudes a: "te'n vas al cole", "ja veuràs
que bé que t'ho passes allí", "coneixeràs a molt amics nous", etc.
Per a explicar a les famílies el
que és un període d'adaptació el que farem serà una reunió en la
que explicarem el següent:
1-. La importància del PA.
2-. A qui adaptem i amb qui
comptem.
3-. Expliquem la nostra
proposta de PA.
4-. Recomanacions que farem a
les famílies.
5-. Quin tipus d'activitat
farem els primers dies per a que els alumnes vagen adaptant-se.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada