dimecres, 9 de desembre del 2015

Organització de l'aula.


 La planificació i l'organització de l'aula ha de respondre a les necessitats dels xiquets i xiquetes, facilitant el seu desenvolupament i aprenentatge a través de les interaccions que es tenen amb els nens.


Existeixen criteris per a la distribució i organització de l'espai com:

-espai estimulant i ordenat os s'oferisquen distintes possibilitats d'accions.
- l'espai ha de ser càlid i confortable on els nens/es estiguen a gust.
- espai amb elements que oferisquen possibilitat de manipulació que conviden al joc i a la recreació.
- espai que facilite el encontre entre altres membres del grup, a la vegada que permeta l'aïllament, el treball i el joc individual.
- un espai on els recursos estiguen a l'altura dels nens i amb disposició clara.
- espai que puga cobrir de manera global les necesitats de tots els nens i nenes, però també les seues preferències i interessos particulars.

Característiques dels espais:

* Segurs
* Estimulants
* Ordenats
* Nets


El meu paper, com a mestra, en la disposició de l'ambient és:

-motivar a la participació.
- aprofitar tots els espais al màxim.
- contemplar les necessitats de tots els nens i els interessos particulars.
- Planificar amb intencionalitat.
- observar la utilització que els nens i nenes fan de l'espai, així introduir modificacions i novetats oportunes.


L'adequat ambient garantix als nens/es:
- Afecte
- Autonomia
- Socialització
- Joc
- Comunicació
- Descobriment i coneixement
- Introducció a la cultura
- Cobertura de les necessitats fisiològiques.


Al primer cicle l'espai estimularà la interacció entre iguals i l'adult, la realització de accions sobre els objectes,el llibre desplaçament i la creació de un marc de seguretat física i emocional. Per exemple ha d'haver:

*zona d'accés a l'aula
* zona de descans
* zona de biblioteca
* zona d'assemblea
* zona de manipulació i exploració
*...


 No hi ha un model especific de com ha de ser l'aula, però a infantil és convenient treballar per tallers i racons.

Hi ha diferents maneres d'articular la intervenció pedagògica, però en aquest cas podem valdre'ns d'una metodologia basada en racons, tallers, projectes... Aquests són propostes metodològiques que fan possible la participació activa i autònoma dels xiquets i xiquetes en la construcció dels seus aprenentatges.

 -els racons són espais delimitats i organitzats de la classe on els xiquets i les xiquetes, realitzen diferents activitats de joc/aprenentatge. 

-I els tallers són una metodologia de treball en què s'integren la teoria i la pràctica. Es caracteritzen per la investigació, l'aprenentatge per descobriment i el treball en equip.



Exemples: 

Com a racó podem crear el racó de la caseta, de les plantes, de la lectura.
Com a taller: el taller de les emocions, de la cuina, de les lletres...

Beneficis del racons i els tallers:

> potenciar la necessitats i les ganes d'aprendre del nens.
> desenvolupar l'esperit de la investigació.
> ser conscients de les seues possibilitats.
> facilita el seguiment individual i constant per part de la mestra.
> comprendre als companys.
> fomenta l'autonomia.




Per últim. Cal dir que els tallers i els racons són un adequat recurs per a:

* Atendre a la diversitat:
- nivells maduratius
- grups d'edats
- alumnat amb NEE
- alumnat nou a l'aula
- aules d'immersió

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada